Ta vara på vad nature ger

image

Granskott till granskottsirap. Det är bra som till exempel hostmedosin. Kan tänka mig att det finns massa nyttigheter i granskotten, men när receptet består av lika delar socker och skott så kan det nog diskuteras hur nyttigt det egentligen är. 😛 burken får stå i ett soligt fönster i 2 mnd för man silar bort skotten från sirapen.

image

image

Nässlor! Nässlor är supernyttigt! Här torkar jag dem på studsmattan som fungerar som skugga i fårhagen. Jag tror de gillade lukten. Nu har jag dock flyttat torkningen till toppen av kaninernas utebur eftersom man ska unvika att torka örter i direkt solljus. Nässlorna ska bli nässelpulver, eller sparas som tillskott till hönsens foder till vintern.

image

Till slut, tusensköna till örtte. 🙂 Det känns underbart att ta del av det naturen ger, helt gratis och utan ansträngning, förutan skördandet förstås. 🙂

image

En reaktion på ”Ta vara på vad nature ger

  1. Inger Cesar

    Tack för tipsen, granskottssirap står i fönstret sedan någon månad och mer tusensköna ska torkas. Idag blir det skörd av nässlor till gödselvatten men kanske kan jag använda de nya skotten som kommer upp att torka eftersom det blev så lite torkar i våras. Ha en bra dag!

Kommentera

