Salta om skinnen

Skinnen har fått ligga med salt i en vecka. Efter vad jag har hört kan man redan börja bereda efter en vecka, men jag vill få hem en bok först.. Och läsa på lite.
Skinngarvning och beredning med traditionella metoder tror jag den heter.

image

image

Skinnen kommer från får av rasen svensk lantras.. Möjligt att de har lite texel i sig med. De kommer från fåren till en granne, så jag har inte full koll. 😛

image

Jag har läst att man kan återanvända saltet. Man får lägga ut det i solen på en varm sommardag. Så torkar det och det går fint att använda igen. 🙂

Kommentera

